Nieuw: de besluitendatabank

Lokale besturen kunnen sinds 9 mei 2022 gebruikmaken van de besluitendatabank. Dat is een verzamelplaats voor meldingsplichtige besluiten van de lokale besturen.

Waarom is de besluitendatabank belangrijk voor jouw gemeente?

De informatie uit meldingsplichtige besluiten van alle lokale besturen is vanaf nu beschikbaar voor alle lokale besturen. En dat biedt heel wat voordelen!

Ben je op zoek naar inspiratie voor een nieuw reglement of wil je weten welke andere besturen al ervaring hebben met een bepaalde materie? Doorzoek de meer dan 115.000 lokale reglementen, besluiten of besluitenlijsten in deze toepassing. Je kan filteren op specifieke besluiten of besturen, maar ook inhoudelijk zoeken op basis van trefwoorden. Via de databank word je meteen doorverwezen naar het besluit op de webpagina van het lokaal bestuur.

De databank verzamelt enkel de besluiten die door de lokale besturen gemeld worden, zonder een kwaliteitstoets van ABB. De lokale besturen zijn dus zelf verantwoordelijk voor de inhoud van hun gepubliceerde besluiten. Meer informatie daarover vind je op de website van ABB.
 

Gelinkt publiceren en melden

De besluitendatabank zou niet bestaan zonder de grote inspanningen van de lokale besturen om hun besluiten correct gelinkt te publiceren en melden. Vandaag publiceren 287 besturen gelinkt, daarvan melden er ook 210 automatisch via hun notuleringsoftware. De besluitendatabank is een mooi voorbeeld van hergebruik van onze openbare data.

Maar intussen reikt de ambitie al verder: samen met de besturen wil ABB de besluitendatabank openstellen voor iedereen. Zo kunnen ook burgers en organisaties de lokale besluiten eenvoudig doorzoeken. Die belangrijke stap zetten ze niet alleen:

  • op basis van de feedback van jouw lokaal bestuur optimaliseren ze de functionaliteiten van de besluitendatabank;
  • ze ondersteunen jouw lokaal bestuur in de navolging van de gelinkte publicatie-en meldingsplicht. Zo verhogen ze de datakwaliteit van de besluitendatabank.

Vragen?

Wil je meer weten over dit traject en over 'Gelinkt publiceren en melden'? Schrijf je in voor de webinar op 2 juni om 10u.

Je kan ook de website van ABB raadplegen of contact opnemen met loketlokaalbestuur@vlaanderen.be.

Heeft jouw lokaal bestuur vragen of problemen met het gelinkt publiceren en melden van besluiten? Neem contact op met je softwareleverancier of digitaalABB@vlaanderen.be

 
Geplaatst door Stefan TACK in Nieuws op 28-05-2022 om 22u03 onder Algemeen nieuws

Reacties (0)

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!